#187. Kissikerek adás

Categories podcast
Tankönyvkötészet és családfaállítás, neurálisháló-alapú településnevek, napba néző objektívek, VR-csirkeszárny, előhívós fotóapp, lávalámpa security, design fogkefe és a hozzá illő tökéletes tartókocka, végül a hiányzó kütyülomos az IKEA-ban.

Helyenként azt érzem, hogy mi alapvetően nem egy tech podcast vagyunk, hanem egy podcast az életről, ami 2017. lévén tele van technológiával. Vagy tele akar lenni. Erről még jövő héten egy más kontextusban lesz szó. Addig is történtek dolgok.

Feri elmesélte, hogy szeptember elején szülők ezrei csomagolják be elvágólag és atombiztosan igénytúltengéses gyermekeiknek az iskolai könyveit, füzeteit. Kelt közben családfát kutatott, ez még el is tart egy ideig, de az ilyenkor kötelezően megtalált Amerikába kitántorgók, gyanúsan elhunyók, mástól származó gyerekek már megjelentek a rajzban.

Ilyenkor persze berángatjuk mások élményeit. Például annak az újságírónak, akinek a családjában a Facebook megtalált egy ismeretlen oldalágat. Honnan a fenéből tudhatta?

Update: gluténmentes túrórudi. Akarom mondani Smtpserver csinált magyar településnév generátort. Remek szórakozás nincs, de lehetne településneveket olvasgatni.

A fotózás bájai

Ne nézz a napba, hülye - ez a Lensrentals cikkének a tanulsága. Az objektívek és gépvázak kölcsönzésével foglalkozó cég megmutatta, milyen hibákat okoz, ha az ember napfogyatkozást fotóz szűrő nélkül. Például lyukak égnek dolgokba.

Nem az a baj, ha a KFC-ben dolgozik az ember. Dolgozni bárhol olyan dolog, amire illik büszke lenni. (Igen, vannak izgalmas edge casek, ne azokat keressük.) Viszont, az kicsit kínos, ha erre egy béna, a Bioshockot idéző VR-appban tanítottak be. Etessen ön is Big Daddyt! (Nem ezt!) [A Swing Low (Sweet Caddillac) című dalt akartam linkelni amúgy, amit a Mississippi Grave Diggers-szel rögzített, de sehol sincs fent a neten. Vizsgálatot követelek, nehogy már elő kelljen vennem a CD-t.]

A Gudak Cam visszahoz valamit az eldobható gépekkel való fotózásból. Például pár napig nem lehet megnézni a képeket. Aranyos, és van benne érdekes továbbfejlesztési potenciál is. Persze a Firewatch ezt még ügyesebben csinálta. Itt vannak abból a képeim. (Természetesen spoileres.)

A jövő hétköznapi problémái

A CloudFlare többek között lávalámpákkal generál entrópiát. Remek dolog, hogy ilyen mondatokat le lehet írni. Itt van kifejtve röviden a miért, szakirodalom ajánlattal. Van a csapatnak amúgy kettős ingája és bomló uránja is.

atomeromu-0433

Adás közben nem gugliztam, de hát arra van a vizsga, akarom mondani az adásnapló, hogy a hallgatót ott még meg lehet tanítani dolgokra. (Ezt az egy nem nyelvészeti jellegű dolgot kösz, Hoffmann prof!) Az urán bomlási sorában van alfa- és béta-bomlás is. Az urán 235, 238 és tórium bomlási sorban alfa-sugárzás van. Amit tényleg megfog akár egy papírlap is, ellenben ha az emberben bomlik valami alfa-bomlással, az kínos, mert az a szervekben nyelődik el. Így ölték meg polóniummal Litvinyenkót. Szóval az alfa sem buli, ne egyetek alfa-sugárzó dolgokat, gyerekek!

Még zárójelebb: akinek van ideje leszervezni, mindenképpen látogassa meg egyszer a BME kísérleti reaktorát. Nagyon izgalmas dolog.

Dizájn

Feri talált olyan újragondolt fogkefét, ami lényegében menőn néz ki, ez a Boie. Innen viszont elég gyorsan átkeveredtünk az acél fogkefetartóig. És a Lot 2046 nevű gótellátóig.

Közbevetés: megújult a Patreonunk, új ígéretek, amik teljesíthetőnek is tűnnek. Köszi az eddigieket is, együtt megyünk valahová! Gondolkodtunk olyanon is, de a bonyolultság miatt kidobtuk, hogy Kínagyöngye csomagot rakjunk össze ún. randomszarokból mondjuk évente, de elvetettük. Ha valaki megvalósítaná, szabad az ötlet!

A Kelt kedvencei

Nicholas Nova Lagniappe hírlevelében, ami franciául van, de a Google Translate remekül fordítja angolra, írt az Ikea katalógus egy érdekes vonatkozásáról. Átadom a szót a Translate-nek:

“And how come there are no SAMLA boxes filled with old cell phones and video game cartridges? For the moment, I have the answer in the latter cases: IKEA interiors are never filled with objects dating back more than ten years.”

Tanulság: az ikeás katalóguslakásban nincs technológia, ha van nem használják, és nincsenek régi cuccok. A frissen indított Meti Instára majd befotózom, hogy amúgy egy kicsit áthákkolt Expedit polcon remekül meg tud ülni a harminc éves erősítő.

Régi ikeás fotók erre. Nem igazi városok pedig erre. Ilyen hamis városból még épp lehet találni párat.

Napi múlt

A La Jamais Contente elektromos autó volt az első, ami száznál gyorsabban ment. A sofőrjét a vörös ördögnek becézték.

16 thoughts on “#187. Kissikerek adás

  1. Iskola témában, ami engem leginkább érdekelne, hogy mi a jó … … …-ért kell minden nap oda-vissza cipelniük az összes füzetet, könyvet? Elvileg házi otthonra nem marad, és ne is maradjon már, ha nyolc órát lenyomtak a suliban, ne kelljen még utána is tanulni, különösen alsóban. Így meg minek sétáltatják a teljes felszerelést? Én alig birom el a táskájukat…

    1. Nem tudnék ennél mélyebben egyetérteni, mint amennyire egyetértek. Ámde: pl. nálunk (az egyik ikernél) simán megesik, hogy marad házi, mondjuk alapvetően azért, mert más okostojás-elfoglaltságok miatt nincs ideje megcsinálni napköziben. Illetve nagyon sok szülő feladatának érzi (és talán feladata is?), hogy ha már az iskola képtelen a felzárkóztatásra, a mindenkivel egyénileg való foglalkozásra, akkor ezt megtegye ő. Ehhez pedig könyv kell.

      Adok még egy szempontot, mondjuk magamnak is, mert én is rendszeresen esem abba a hibába, amibe oly sokan szoktunk: a gyerek valójában sokkal jobban terhelhető, mint pl. én, az apja. Kevésbé rugalmas, kevésbé önfeláldozó, magyarul jobban dühöng, ha terhet tesznek rá, de jobban bírja. Szóval az egy hamis, ámbár persze szívemből szóló elképzelés, hogy “ezek épp annyit melóznak, mint én a munkában”, mert ez igaz, ám az is, hogy nekik kevésbé árt, mint nekünk.

  2. Jogos lenne, ha a hazahozás egy opcionális dolog lenne. Lehetne fix helye a felszerelésnek a suliban, és ha és amikor marad házi, vagy control freak a szülő, akkor azt az 1-2 könyvet, füzetet akkor hazahozza. De nincs erre lehetőség, kötelező hazahordani mindent, és pont.

    A terhelhetőségben is igazad van, és nekem nem is a tanulás mennyiségével van bajom, hanem azzal hogy nagyon nagyrészt hülyeséget tanulnak a gyerekek a suliba. Abban az értelemben hülyeséget, hogy tanulhatnának helyette olyan dolgokat is, amelyek sokkal többet hozzátesznek mindenféle fejlődésükhöz.

    És minden terhelhetőségtől függetlenül, szükségük van játékra, pihenésre, ellazulásra. Négykor vége a sulinak, fél ötre otthon vagyunk, este nyolckor mese, fekvés. Ha bringázunk, fagyizunk, sétálunk egyet, akkor hétre vagyunk otthon. Lenne igényük a gyerekeknek némi sportra, szakkörre, ilyesmire… de mikor? Abba a napi 1-3 órába hogyan erőszakoljunk be bármit is, ha még én is szeretnék napi szinten együtt lenni a gyerekeimmel?

    A fiaim nyáron lenyomtak néhány Logiscool tábort. Megtanultak Minecraft szervert telepíteni, weboldalt készíteni, fotót editálni, mBot-ot építeni és programozni. 9 és 7 évesen. És baromi lelkesek voltak, és utána otthon is együtt telepítettünk Minecraft szervert, szerkesztettünk weboldalt, és az esedékes szülinap után mBotot is fogunk építeni. És a táborok után nem tudtam szabadulni a gondolattól, ha csak heti EGY napot tudnának ilyesmivel foglalkozni a suliban, ilyen motiváló környezetben, mekkora lökést, előnyt adna ez az ő fejődésüknek, életüknek….

    1. Az nagyon látszik csak a radarunkon lévő produkciók számából és témájából, hogy a gyerek csináljon valami programozósat jellegű foglalkozások nagyon felszálltak idén. Ideológiai oldalról vannak ezzel kapcsolatban fenntartásaim, de azt most tegyük félre. Arra nincs válasz, hogy mit nem tanítunk iskolában, hogy legyen idő a suli és a hegedű, szinkronúszás, lovaglás, negyedik idegennyelv mellett még erre is.

  3. Mit ne tanítsunk? Alsó tagozatról beszélünk. Egyszerűbb inkább arra válaszolni hogy mit tanítsunk. - írás, olvasás, számolás. Ennyi, aminek értelme is van a jelenlegi anyagból. Ezen kívül: - tanulás, időgazdálkodás, konfliktuskezelés, kommunikáció, idegen nyelv. Ezek azok, amiket készségszinten kell tudni, ez az életkor alkalmas ezek befogadására. Minden más ráér később.

    De tudom, ez sci-fi, vágyálom. lehetetlen. Mi is kibírtuk, az előttünk lévő generáció is kibírta, kibírja a mostani is. Olvassanak másodikosok rögtön 50, 100, 200 éves szövegeket. Mi is utáltuk, de csakazértis. Ha mi szívtunk vele, szívjanak ők is. Így van ez jól, legyen így örökké. Ámen.

    1. Teljesen osztom az indulatodat, szerintem is végtelen mennyiségű fasságot tanítanak nekik. Nem gondolom, hogy értek ahhoz, mit kellene nekik tanítani, a könyveiket lapozgatva sok dolognak látom értelmét, látom a szándékot mögötte, de nyilván azt is, hogy a harmadikos lányaimmal a rétisas szárnyfesztávolságát bemagoltatni felháborító ostobaság. Egyáltalán az is kérdés, érdemes-e megtanulni a magolás (ténytudás hosszútávú memóriában rögzítése) technikáját, vagy mennyire érdemes, illetve mikor, milyen életkorban érdemes ezt a készséget elsajátítani. Én azt látom amúgy, hogy alsóban inkább alapoznak, alapfogalmakkal ismerkednek és a tanulást tanulják, és sokan és sokszor félreértik, hogy ennek mi a haszna. Verseket bemagolni: nyilván hasznontalan, viszont megtanulnak általa szó szerint rögzíteni. (Azt nem tudom, erre van-e szükség.) Gondolom, a rétisast is ugyanezért tanítják nekik.

      1. Péter:

        Azért a “mit ne tanítsunk” a kérdés, mert egy tanterv úgy néz ki, hogy be van osztva a gyerek ideje nem tudom hány iskolahétre, azon belül napi 5-6-7 órára, az órákon belül pedig még le van bontva 5-10-15 perces egységekre, amikor valamit tanulnak, ismételnek, gyakorolnak satöbbi. (Meg persze vannak nagyobb diszkrét egységek projektmunkával, horribile dictu projekthéttel, ha az iskola olyan.) És mivel nem a semmiből építünk fel egy rendszert, még ha csak itt a kis kommenthomokozóban tesszük is, valahogy viszonyulnunk kell az előző verzióhoz.

        Plusz persze ez nyitja meg azokat a végtelen vitákat, amiket egyszer csak le kéne zárni. Például - és pofátlanul átevezek a saját területemre - a Kincskereső kisködmön vagy a Pál utcai fiúk mond-e bármit abban az életkorban, amiben olvastatják. (Tipp: nem.)

        Feri:

        Találtam egy remek pro-memoriter szöveget, ami azzal fejezi be magát, hogy gyenge érvekre hivatkozik, kételyei is vannak, de a fentebb elmesélt anekdotakincs azért csak érdekes. Mivel szeretem a kétellyel rendelkező szövegeket, megkapjátok a linket: http://www.tanszertar.hu/eken/2005_03/vajda_0503.htm

        A rétisas szárnyfesztávolságának - amúgy mennyi? wow, szélesebb, mint amilyen magas vagyok - bemagolását én sem értem. Sőt ha már erre tartunk, az évszámokat is gyűlöltem világ életemben. Viszont a szövegalapú kultúrának részei azok a szövegek, amiket fejből tudunk, mert amúgy nem értjük azokat a szövegeket, amik erre utalnak vissza. És ebben a kontextusban most a videó is szöveg, meg a videojáték is szöveg satöbbi.

        Az amúgy hatalmas poén Hasta la Ganxstából (https://www.youtube.com/watch?v=AVPattvMz4c) elvész a legjobb utalás, ha a “síromra, sírhalmomra” fordulatnál nem ugrik be az, hogy ezzel behúzták a játékba a teljes búvalbaszott magyarnóta világot. És előtte a sírra köpés az Vian, vagy ne lássunk bele túl sokat?

        Na de ettől még persze nem kell feltétlenül beleverni a gyerekbe, hogy méneseknek nyargaló futása zúg a szélben, körmeik kopognak, s a csikósok kurjantása hallik, s pattogása hangos ostoroknak. Illetve az a kérdés, hogy hogyan lehet minél több szöveget beléjük táplálni fájdalommentesen, a memoriter “élmény” nélkül.

        1. Sok minden miatt nagyon érdekes nekem ez a thread, de ha kedvencet kell mondanom, akkor Kelt eme két mondata sokat adott: “Viszont a szövegalapú kultúrának részei azok a szövegek, amiket fejből tudunk, mert amúgy nem értjük azokat a szövegeket, amik erre utalnak vissza. És ebben a kontextusban most a videó is szöveg, meg a videojáték is szöveg satöbbi.” - Végre egy inspiráló/értelmező gondolat a memoriterről, köszönöm!

        2. Nem akarom a végtelenbe nyújtani ezt a topicot, főleg mert egészen biztosan nem itt váltjuk meg a világot. Csak még egyetlen gondolat.

          Nem az a fő kérdés, hogy hogyan változik itthon az oktatás, hanem az hogy változik-e egyáltalán. És a szomorú válasz az hogy NEM.

          A HR-es világban alapvetés, hogy különböző generációkhoz (10-15 év eltérés ugye!) mennyire másképpen kell szólni, másképpen kell kezelni őket.

          A fiaimat pontosan ugyanúgy (és nagyon nagyrészt ugyanazt) tanítják ahogy engem bő 30 évvel ezelőtt. És engem pontosan úgy tanítottak, ahogy apámat anno, korábbról meg nincs infóm.

          Ez itt az igazi baj, szerintem.

  4. Családfa témában: myheritage.com A telepített program és az online felület egyaránt használható, szinkronizálja is magát. A legjobb benne, hogy ez tulajdonképpen egy közösségi oldal, a családfán szereplő rokonokat meghívással be lehet vonni az építésbe, ők szintén további -általuk ismert- rokonokat vehetnek be, ily módon beláthatatlan távlatokat nyitva meg a családfa állításban.

    1. Nna én Geno Próval indultam neki, mert az volt kéznél. Azon még gondolkodom, hogy amúgy akarok-e beszélni a rokonokkal. (Illetve azt nagyjából tudom, hogy kikkel nem :)

  5. A 23andMe működéséről ez a videó adhat egy kis útmutatót: https://www.youtube.com/watch?v=U3EEmVfbKNs Ha már a véletlen lehetőségéről is beszéltetek, érdekes, hogy épp ma reggel néztem meg ezt, néhány órával, korábban, mint hogy meghallgattam volna az adást. Korábban nem is hallottam erről :) Egyébként a videóhoz tartozó egész csatornát ajánlom figyelmetekbe, nagyon érdekes, mindennapi élethez tartozó tudományos magyarázatokat ad a fickó. Külnösen a hogyan működünk mi emberek témaköröket szeretem.

    Az iskola témához csak egy észrevétel: nagylányommal most kezdtük az első osztályt, és örömmel vettük tudomásul, hogy a sakk, mint gondolkodás, és probléma megoldó készség fejlesztő tantárgy bekerült az elsősök órarendjébe. Nem tudom, hogy ez egy új, értelmesebb oktatási koncepció kezdete, vagy csak jó tanítót fogtunk ki, de mindenképp jó iránynak tartom. (hetente egyszer tesi óra helyett tanulják)

    1. Úúúúúúúristen, de menő ez a sakk-cucc! (Biztos, hogy csak jó tanítót / jó igazgatót fogtatok ki, ez nincs benne a Nemzeti Alaptantervben…) Nálunk SEMMI nincs, csak ECDL vizsga.

        1. Oké, le van esve az állam, tévedtem az államot illetően. Nem mondom, hogy változott a véleményem, de ezért ott a pont a NAT-nál.

Kommentszekció