#146. Döglött aknák adás

A kikerülhetetlen Pokémon-gyalázás, török puccs, putyinista Wikileaks, Donald Trump és a Twitterről kitiltott rajongója, a rejtélyes Softbank, Cyanogen-hattyúdal, Musk mesterterv, A/A tesztelés, MRI bug és a nemszámítógép-agy, tudományos útpadka, Nadella MI-törvényei és az értelmiség felelőssége, Facebook mobilhálózat és a Cyberdyne exoskeletonja.

Kezdjük a hallgatnivalóval: a Tanis olyan, mint a Twin Peakset gondolom én, aki nem láttam. (X-aktákat se néztem, valamiért nem voltam ilyen rejtélyfüggő gyerek.)

Retrospektív

Phi-relé a lakosságnak (Kösz moshi!)

Mazsi azt mondta el, hogy nekik az Air SD-kártyával való okosítása tök jól bejött. Sőt, ezt többen megerősítették kommentben. Erről persze beugrott, hogyan okosított flexszel laptopot a Snowden-ügy környéként a brit GCHQ. A Guardian gépeit rendesen megreszelték.

guardianpc

Illetve kaptunk további külföldi mobilnetes ötleteket: szj mindannyiunk helyett tesztel egy tök jónak tűnő megoldást. Azt ígérte, nem hallgatja el, ha beválik.

Az ember nem figyel egy hétig és mi történik

Csak felsorolás jelleggel, szinte veratim - azért nyomdaképessé tettem :) - kopizva az adásnapló nevű kaotikus kis dokumentumunkból.

Álmodozás rovat

Úgy néz ki, idén telepítenek pár métert abból a napelemes, világítós, hóolvasztós csodaútburkolatból, amely többek szerint nem is működhet. Végre kiderül, hogy össze lehet-e rakni valójában a Solar Roadway technológiáját. Optimista olvasat erre, realistább a Verge-n.

Nagy megfejtés

Ez valójában még a mi történik, ha az ember kicsit nem figyel rovat része. Azért hal meg annyi híres ember mostanában, mert a híresember mint fogalom nagyjából egy korszakban jött létre, és az akkor fiatal/középkorú emberek most érnek életük végére. Nem híresemberpestis van, hanem egy nagyon izgalmas kulturális jelenség mellékhatása.

Na ebből meg mi lesz rovat?

Kis mennyiségű emberen hülyeség tesztelni, mondja az A/A tesztelés nevű félig vicc, félig komoly cikk írója. Vagyis nem hülyeség, csak nem mond el semmit a világról, ha valami négy embernek tetszik hatnak meg nem.

Az fMRI adatok feldolgozására használt szoftverekben másfél évtizeden keresztül hiba volt, mondja egy új tanulmány, amely hiba miatt ráadásul hetven százalékos hamis pozitív arányt is tudtak dobni a szoftverek. Magyarul megint sejtjük azt, hogy semmit sem tudunk, szép szókratészi pillanat ez, megtámogatva szoftverrel.

Egy másik fMRI-s vizsgálat szerint új agyi területeket azonosítottak, száznál is többet. Vagy nem, ugye, mert nem tudjuk mivel dolgozták fel az adatot.

És ide még van egy remek cikk az Aeonról, ami azt mondja, hogy az agy, mint számítógép metafora nem csak hülyeség, hanem vissza is fog minket.

Kaliforniában megjavították azt a padkát, amin azt mérték, mennyit mozdul az egyik törésvonal. A városvezetésnek nem nagyon szólt senki, hogy az egy tudományos padka: a hetvenes évektől vannak róla fotók.

haywar20

Fajsúlyos téma

Satya Nadella új robottörvényeket hirdetett, nem is rosszakat. Benne van például, hogy a robot léte, működése nem sértheti az emberi méltóságot. Na innen jól elkanyarodtunk az érthető beszédig meg az értelmiség felelősségéig. Még Donald Trumpozás is volt.

És végül az aprólinkek

Lehet venni pakolós exoskeletont, Feri pedig már a tuningolt olimpiát várja, ahol bemondják, hogy Filip lábait a Northrop-Grumman szállította.

A Facebooknak pedig van open mobilhálózati kezdeményezése és repkedős drónja. Ez csak a sztori eleje, ha tényleg 18 ezer méterről akarnak lézerrel internetet szórni. De legalább már repül.

12 thoughts on “#146. Döglött aknák adás

  1. Neuroscience FTW

    Én csináltam fMRI-ket. Az fMRI az idegtudomány tarotkártyás jósdája. Aki bemegy az azt fogja hallani, amit hallani szeretne. A jósnő mond valamit, de mindenki úgy értelmezi, ahogy éppen akarja.

    1. Megnyugodtam, hogy egy kicsit még bonyulultabb a helyzet, mint korábban hittem. A szoftver nem okés, de a terület is ööö hagy helyet a képzelőerőnek :) Köszi!

  2. Ez jó, az előző adásra én is akartam kommentelni a fi relé kapcsán, de totál elfelejtettem, erre valaki megtette helyettem :) Az sd kártyás bővítéssel azért óvatosan, nem a megbízhatóságukról híresek - persze filmek tárolására pl teljesen jó.

    ARM kapcsán: Nem csak a mobiltelefon piacon, hanem a beágyazott rendszer piacon (ahol én dolgozom), is egyre inkább tarolnak. Magyarul jó eséllyel egy ARM mikrokontroller fut a távirányítódban, a kazánodban meg az IoT kütyüjeidben. És szerintem se erre, se a mobilpiacra nem ad “kész” tervet az ARM, pl mobil SoC szerintem eladhatatlan GSM-Wifi-GPS-Bluetooth-USB-kijelzőmeghajtó nélkül, és amennyire tudom az ARM-nak csak processzora meg grafikus gyorsítója van. Beágyazott területen ugyan ez, van néhány alap eszköz amit ad az ARM, de az édeskevés egy mikrokontrollerhez. És nem egy rossz üzleti modell ez, mert alig-alig kell supportot adni, gyakorlatilag minden szimulálható, és nem kell szívni gyártástechnológia váltással se.

  3. Kedves Ferenc! Apple felhasználóként hallgattam amikor arról beszéltél, hogy mennyire bonyolult filmet tölteni az ipadre(iphonra). Ez igaz. De létezik egy app a neve infuse. Ezzel stremelni lehet filmet számítógépről, nassról stb. DE EZZEL WIFI-n LE IS LEHET TÖLTENI a filmet ipadre, iphonera! Én ezt használom és nagyon jó. Remélem tudtam segíteni. Üdv: Kardos Balázs

  4. Viczi

    Sziasztok!

    Hallgattam az adásotokat, és a Pokemon GO-s beszélgetésetekre reagálnék. Azt próbáltátok elemezni, hogy miért lett ekkora siker. Bevallom, szakmai érdeklődésből én is szeretnék ebből a jelenségből valami használható információt kiszedni, de egyelőre kevés sikerrel.

    De amit szerintem kifelejtettetek a dologból, olyan embert megkérdezni, aki szereti, hogy miért. (Vagy akár többet.) Én is elkezdtem vele játszani, 30 életév felett, úgy, hogy előtte Pokemon nekem nem volt meg (még a jelmondata sem) - tudom, kő alatt éltem.

    Szóval játszva a játékkal van egy-két olyan tulajdonsága, melyről el tudom képzelni, hogy képes hamar bevonzani a tömegeket (saját magam érzéseit elemezve):

    • Egyszerű bugyuta. Nem hiszitek el, de ez vonzóerő. Nagyon sok játékot követtem nyomon, amik hasonlóak voltak, kezdve az Ingress-szel. Haveromat figyeltem több hónapon keresztül, de egy picit bonyolultnak tűnt (feltételezhetően nem volt az, csak annak látszott), amiért egyszerűen nem volt kedvem beleugrani. Ez annyira triviális, hogy nem éri meg nem kipróbálni.
    • És nagyon fontos, hogy ebben az egyszerűségben benne van a továbbfejlődés lehetősége. Tök jó, hogy most csak ennyi, meg lehet ismerni, át lehet látni, ha folyamatosan jönnek bele az új cuccok, lépést lehet tartani. Egy új játéknál a csilliárd funkció, 50 elemből álló menü inkább rémisztő.
    • Nagy vonzóerő manapság a gamification, valamint a fitness tracking. Ezt szerintem még senki nem tudta meglovagolni. Most legjobb esetben is badge-eket kapsz, amit nem tudok annyira értékelni. Itt érdekes, hogy ugyanúgy virtuális javakat kapsz, de mégis sokkal “megfoghatóbb.”. Azaz sikerült olyan motivációt tenni bele, amit más nem. Így magyarázhatod magadnak, hogy ez hasznos és egészséges. Megkockáztatom, egy Endomondo, stb. is tanulhatna ebből.
    • Ingyen van. Volt már Pokemonos játék bőven. Pénzért, gyűjthettél kártyákat, tárgyakért. Látható, hogy a vásárlás, ha minimális is, még visszatart tömegeket. Pl. gyerekeknél sem olyan triviális mobilos játékokba dobálni a pénzt. Itt haladhatsz ingyen is, és kapsz “valamit”.
    • Piramis-játék: ha nem vagy benne, kimaradhatsz valamiből. Ha elsők között vagy benne, lehet, hogy később ezt javadra tudod fordítani.
    • Kicsit az előbbi folytatása, ugyanúgy kényszeres, a gyűjtögetés. Sokakban benne van, azt hiszem, ezt nem kell túlbonyolítani. Az is jó, hogy látszik a vége. Tudod, hogy összesen mennyi van, nem úgy, hogy úgy gyűjtögetsz, hogy tudod, hogy a végtelenségig jönnek ki újabb és újabb dolgok. Tehát kicsit zártabb világ, megvannak a keretei. Ez valamelyest biztonságot ad, ami fontos az emberek többségének.
    • Ha valahova előbb érsz, akkor is elő tudod venni, akár 1-2 percig is van értelme. Megmondom őszintén, hogy gyűlölöm a logikai játékokat, és a mobilosak nagy része ilyen. Napi 10-12 órát gondolkozom, mikor kicsit lazítani akarok, akkor egy ilyen pont megfelelő. Mondjuk szerintem kevesen vannak így.
    • Feri által mondott érvet sokáig forgattam magamban, és azt hiszem súlyos igazság van benne. Az Ingress is legelőször Google-n keresztül, ez is a médián keresztül jutott el hozzám. Tehát nem haver mutatta.
    • Biztos sokan töltik le technológiai/marketing érdeklődésből is.
    • Nagyon jól lehetett az 5 éves kisfiamat motiválni, hogy merre menjünk sétálni, mit nézzünk meg. Akinek van gyereke, tudja, hogy ez nem mindig egyszerű, gyereknek a sétálás/túrázás nem tevékenység, nem játék. Ez igen. Nyilván ebből marad felnőtt korban is. Még a legegyszerűbb játékot is egy-két mondatban el kellett neki magyarázni. Ezt nem, ott van a füvön a Rattata, találd el.

    Szerintem ezen kívül még ezer dolog valósult meg benne, ami eszembe sem jutott. Csak arra szeretnék utalni, hogy ez korántsem felszínes dolog, amit el lehet intézni egy-két érvvel. Ahogy mondani szoktátok, jó pár szakdolgozat és diplomamunka, sőt britt tudós van benne.

    Köszönöm, hogy elmondhattam,

    Viczi

    1. pohlyferenc

      Minden szavad arany, nincs köztünk semmi vita, sőt! Mondjuk, hogy is lehetne, elsősorban a saját érzéseidet írtad le, ami aztán végképp nem vitaalap. De ezek a meglátások teljesen igazak széles körben, és tanulni is lehet belőlük. Mondjuk nekem az volt az érzésem, hogy mi is valami ilyesmi tanulság felé akartunk eljutni a műsorban, de simán lehet, hogy nem sikerült eléggé.

      Az egyszerűség. Az alacsony belépési küszöb. A gyerek-vonal. A bővíthetőség (amit minden bizonnyal ki is fog használni a Niantic). Ezek mind vonzó paraméterek. Emellett szerintem kellett hozzá a média-hype is nagyon, hiszen hasonlóan egyszerű, ugyanakkor vonzó játékok gyakran születnek, de azokról nem ír a sajtó.

      Mindezek mellett is fenntartom, hogy nemszép-nemokos játék lett a Pokémon GO, avagy ugyanezt meg lehetett volna csinálni jobban is. Ennek ellenére igaz az is, hogy ma, amikor a gyerekeim kizavartak a pékségbe, a postahivatal előtt ellépve eszembe jutott, hogy ha nem töröltem volna már le a telefonról, most megnézhetném az itteni Pokéstopot.

      Nekem egy igazi kérdésem maradt. Az igénytelen megvalósítás vajon előny vagy hátrány? Az, hogy nem kifinomult, nem szellemes, nincs benne semmi intellektuális, az éppen az előnye? Ez tényleg kérdés!!!! A tömegsikereknek része kell-e legyen az, hogy tömegek számára érthető módon jelenik meg? Hogy még csak véletlenül sem cicázik az összetettebb gondolatisággal, a legprimérebb érzelmeket meghaladó töltettel? Ha igen, ez szép nagy tanulság lehet a “product people” számára…

      1. Viczi

        Ez egy nagyon jó kérdés! Amennyiben ezt úgy teszed meg, hogy belebegteted azt, hogy ezt tovább lehet fejleszteni, és a magasabb igényekkel rendelkező felhasználók is elhiszik, hogy ebben van potenciál, akkor nem zártál ki senkit. Sőt, még hiheti azt is, hogy arra alakul, amerre te szeretnéd. Engeded együtt fejlődni a szoftverre. Ha alapból bonyolultabbal indulsz, akkor egyrészt kizárod az egyszerűbbre éhes tömeget, a kevés idővel rendelkező tábort, sőt azokat is, akik ugyan szofisztikált rendszerekre vágynak, de nem pont ilyenre. Így vagyok én is. Elhiszem, hogy ezt akár jó irányba viszik tovább, hiszen a lehetőség megvan rá. Míg vártam a villamosra ki tudtam próbálni, sőt már sikerélményt is adott. Nem kellett egy bonyolult szabályrendszert megtanulnom. Bonyolult esetben, ha még kedvem és időm lett volna rá, lehet, hogy pont nem tetszett volna, ezért hagytam volna ott. Szerintem, legkésőbb, ha kijön a frissítés, biztosan visszajönnek még páran kipróbálni. OTt már lehet, hogy nagy arányú lesz az elpártolás.

        De a kérdés tovább is vihető. Ezzel a módszerrel lehet, hogy csak pillanatnyi érdeklődést lehet kiváltani, de hogy ez tőkévé kovácsolható, valamint a lelkesedés fenntartható-e, az már más kérdés. A jelenségnek ennek a fázisában lehet, hogy most csak azt lehet leszűrni, ha elég okos valaki, hogy hogyan lehet valamit gyorsan felfuttatni, de azt nem, hogy hogy is maradjon ott.

      2. Van még egy olyan vonala, hogy vajon a népszerű játékok tényleg egyre egyszerűbbekké válnak-e. Vagy van-e olyan, hogy bizonyos bonyolultság feletti játék nem lesz tömegjelenség. Az Angry Birds sem volt atomfizika, a Canabalt/Temple Run játékokban gyakorlatilag egy dolgot kellett csinálni, tapodni a képernyőt. A Clash of Clanst nem tudom, abból kimaradtam.

        Illetve van még egy olyan irány, hogy azzal, hogy a szokásos agyatlan játéktípusok egy része nem működik mobilon, szűkülnek-e a lehetőségek. Jó rekreációs lövöldözőst (PC-re a Tower of Guns ilyen http://www.towerofguns.com/) vagy autóst az interfész hiányosságai miatt nehéz találni. A mobil Doomja még azt hiszem nem létezik. Helyette van egy csomó logikai, mert az bírja a pontatlanságot. Szóval lehet, hogy belefutunk a platform adta korlátokba is.

        Egyébként két napnyi városjárás után éreztem azt, hogy akkor most Pokémon helyett kérem vissza a zenémet.

  5. Az A/A tesztelésről sok érdekes eszembe jutott és gondoltam megosztom veletek.

    Anno ezt mi is megszívtuk a Preziben, hogy gyorsan hoztunk következtetéseket az A/B teszt kapcsán, így fel kellett állítanunk szabályokat. Az egyik az volt, hogy csak A/A/B teszteket futtattunk. Az A/A méréseknél egyszerűen azt hasonlítottuk össze, hogy mekkora a zaj a mérésben. Ezt követően pedig azt vizsgáltuk, hogy a zaj határértékein kívül essen a B változat. Ezen kívül persze sok más feltételnek is meg kellett felelnie a tesztnek, de így idő után az sem volt mindig elég, hogy a B kívül esett az A/A zajhatárain, hanem annak távolsága is számított, hiszen igen kis különbséget nem volt értelme teljesen leprogramozni: általában a számottevő különbségeket kerestük.

    Emlékszem volt olyan is, amikor nem tudtunk jobb B verziót találni. Ilyenkor egy A/A/Z tesztet próbáltunk összerakni. Itt azt próbáltuk megvizsgálni, hogy mi az ami elrontja az adott oldalt. Amikor már tudtuk, hogy milyen változtatások rontottak, akkor elkezdtünk ezek ismeretében javítani. Nagy mókák voltak ezek, hihetetlen kezdő oldalakat teszteltünk, mert az volt a szabály, hogy az összes felhasználó 2%-val bármit kipróbálhatunk… ez 5 éve volt :)

    hát ennyi jutott eszembe.

    és köszi az adásokat, nagyon élvezem őket :)

  6. Pingback: #163. Golyóstollhegy adás – Meti Heteor

Kommentszekció