#267. Szottyadt alma adás

A héten volt az Apple keynote és a héten nem történik meg az online fizetés biztonságosabbá válása. Emellett azért volt szó a luxusról, a butatelefonosok butaságáról, a trükkös zebráról és a SUV-ok kitiltásáról is.

Hervad már ligetünk, s díszei hullanak,
Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.
Nincs rózsás labyrinth, s balzsamos illatok
Közt nem lengedez a Zephyr.

- írta volt Berzsenyi Dániel A közelítő tél című versében. Aki esetleg a szívéhez kapkod a passzus olvastán, az vegyen mély levegőket. Ugyanolyan ez a tudós, utalásokkal teli nyelv, mint a posztmodern tolvajnyelv, vagy bármi, amit két mérnök mond egymásnak.

Innen azért gyorsan elkanyarodtunk a dróntaxiig, ami nem túl szép dolog. A drónban nem az a poén, hogy elegáns, ahogy egy repülő, még csak nem is az, hogy trükkös, mint egy autogiro, hanem csak egyszerűen lecsal egy problémát.

Ha szépet akartok, akkor inkább nézzétek meg Khyzyl Saleem autórajzait, azért mert a fickó rendkívül jó grafikus, és meg tudja rajzolni azokat a kocsikat, amik egy szunnyadó autórajongó szívét megdobogtatják. Ezek nem a gyárilag erős vasak, hanem sci-fi hackeken átesett járgányok.

Aztán azért beszéltünk arról, hogy a fiatalok nem akarnak vezetni. Ami azért érdekes, mert Magyarországon közösségi közlekedést használni egy izgalmas önszivatás. Van például egy mérnök, aki egy évig rögzítette a késéket, és kijött, hogy hét munkanapnyi (és egy munkanap nyolc óra) késést szedett össze egy év alatt. Adásfelvétel alatt fel is fedeztük, hogy a MÁV egyik vezérhelyettese le is lépett a héten. (Korábban idén már kirúgtak egy vezért is.) Nem jó olyan kommunista nagyvállalatnál cégnél dolgozni, ami ellen az ügyfelei tüntetnek.

Augusztusban 30 vonat nem tudott elindulni, mert nem volt rá személyzet.

Index

Telefonok

Se lenyelni, se kiköpni nem tudtuk a Lightphone-t. Egyrészt ez egy olyan telefon, amiből a minden okos funkciót kilúgoztak. Sms-t már tud küldeni, de cset és email még nincs rajta, ráadásul szándékosan. De maga a kütyü viszont szép. Annyit beszéltünk róla, hogy a még szimpatikusabb FairPhone 3-ról nem esett szó végül. Pedig ez a szerelhető teló, ami okos.

Ellenben volt a héten Apple mise két jó reklámmal és nem túl érdekes terméksorral. Kezdjük a reklámokkal.

Itt aztán belefutottunk abba, hogy a luxus az micsoda. Próbáltam meggyőzni Ferencet, hogy az eldobható, a véges szavatosságú luxus az valójában csalás. A hagyományos luxusmárkák (LMVH konszern, Hermés, a bevett svájci óramárkák) hagyománnyal rendelkeznek, amelyhez az kell, hogy ha az ember besétál a szalonba egy Jaeger-LeCoultre (vagy legen egy ócsóbb darab, Omega) órával, amiben valami elromlott, akkor egy udvarias férfi leülteti, tölt neki egy italt, és elmondja, mikor ér ide a tartalék alkatrész. Na, az IT az nem ilyen. Ne feledjük, vannak emberek drága arany Apple Watch 1-gyel a csuklójukon. Igen, röhögjük ki őket. (Amúgy akit érdekel a téma, az a Deluxe: How Luxury Lost Its Luster című Dana Thomas könyvvel kezdheti az olvasgatást.)

Na de mit mutatott be az Apple? Streamelős tévét, előfizetős játékot, sok embert, akik mind Nike cipőt viseltek, egésznapos akkuval rendelkező Apple Watchot, hülye statisztikákat, slofi szelfit, ami majd a tiktokosknak lesz jó. És ami érdekes, lementek az árak egy kicsit - nem nagyon, mert tíz éve sokkal olcsóbbak voltak a telefonok - mert nem adtak el elég telefont.

Az adásból kimaradt, de Péter hallgatónk szólt, hogy a Vár központ nevű múzeummá alakított telefonközpont továbbra sem látogatható, pedig az egy csoda.

Bankok

Nem vezetik be idén az erős ügyfélhitelesítést, pedig szeptember 14. lett volna a határidő. Ez a harmadik olyan határidő, amit idén a hazai pénzügyi szektor lecsúszik. Ez amúgy az összes határidő volt.

A Kosárértéken van egy nagyon jó magyarázat arra, hogy minek kellett volna megfelelni a hazai ekereskedőknek.

Zebra

Volt szó még egy 3D-s zebráról, amit azóta felfestett egy momentumos képviselő, már rabosították is a rendőrök, vagy legalábbis kapott egy írásbeli ejnyebejnyét, majd kell valami pénzt is fizetnie.

Közben Berlinben SUV-tiltást kérnek a népek, mert egy eltévedt kocsi legázolt egy csapat gyalogost.

13 thoughts on “#267. Szottyadt alma adás

  1. Kedves Ferenc (és Kelt),

    Hamarosan meg fogom szüntetni az OTP-s bankszámlámat és arra gondoltam, hogy a biztonság kedvéért lementem a számlaforgalmamat. Közel 10 éves, bár nem túl gyakori OTP-s netbankolásom során éppen tegnap fedeztem fel a “Számlakivonatok, szerződések, egyéb dokumentumok” menüpontot. Itt a számlatörténettel ellentétben, ahol tényleg csak 3 hónapra visszamenőleg tudod megnézni a forgalmadat, nekem 2011-től letölthetőek havi bontásban, PDF formátumban a kivonatok.

    1. Történetileg komoly tapasztalatom van ferdén és pöttyösen szkennelt PDF-ek emberi formára hozásában. Ettől függetlenül nagyon utálom a formátumot. De gyanítom az OTP nem ilyen “közigazgatási” típusú fájlokat ad ki. :)

    2. pohlyferenc

      Ismerem azt az opciót, múltkor én is ráakadtam, de nem erre volt szükségem, mert nem lehet benne keresni, számolni, semmi effélét… Talán lehetne valami megoldást vadászni, ami ki-scrape-eli a PDF-ből az adatokat, de az már jelentősen túlmutatna a projekt keretein. Szóval kösz az ötletet, de az igazi megoldást majd a PSD2 jelenti, amikor valaki megcsinálja rendesen böngészhetősre, helyben elemezhetősre a számlatörténetet.

  2. György

    A SUV tiltás kapcsán azt szeretném mondani, hogy támogatom, kidagadó nyaki erekkel. Annyira semmi szükség azokra a túlméretes, nehézkes dögökre a városban, nagyjából mint gyökkettővel araszoló turistabuszokra. El is mondom miért. A SUV nagy, emiatt nehéz, sokkal több mozgási energiával. Az orrát is magasan hordja, emiatt az elcsapott gyalogos nem az erre kifejlesztett motorháztetőre esik, hanem az erre alkalmatlan aszfalton landol, ami elég csúf. A nagysága okán nagyobb gumi is kell neki, amiből több gumiport juttat a városba, hovatovább, mivel marha nehéz is, ezért gyorsabban is fogyasztja a gumikat. Ezzel összefüggésben a fékporból is többet és jobban szennyez. A megnövekedett súly természetesen az aszfaltot is jobban rongálja. Ami meg csak simán bosszantó, hogy mondjuk egy kereszteződésben, mint személyautóban ülő autós, vagy szintén ott nézelődő gyalogos, egyszerűen nem látok át rajta, ezzel pedig simán balesetveszélyes helyzet teremtődik. Szóval a kitiltás nem egy annyira eretnek gondolat.

    1. Ugyanakkor meg erre mondja egy egészséges méretűen önző ember, hogy persze-persze, de ha egy ütközésnél nem az én családom hal meg, akkor végülis oké.

  3. Tapasztalatom szerint az okoslámpában nem az az okosság, hogy már a lépcsőházból, vagy a Moszkvakálmán térről fel tudom kapcsolni a lámpát, hanem, hogy le. Ránézek az appra, látom, hogy a gyermek már megint úgy van suliban, hogy fényárban úszik a lakás, odapöttyintek és máris le van kapcsolva. Persze, mire hazaérek elfelejtem lecseszni, de legalább nem egész nap égett.

    1. Kelt

      Pusztán a kötekedés kedvéért. Milyen gyakran szoktad ellenőrizni, hogy égnek-e otthon a lámpák?

      1. Ferenc Ferenc

        Teljesen megértem Tamást! Én minden reggel körbe megyek és lekapcsolok néhány lámpát.

        1. Kelt

          A kezeddel, mint az állatok?! :) Amúgy a kikapcsoltam-e a vasalót létfilozófiai kérdése ugrott be. Meg persze a bezártam-e az ajtót, autót. De az utóbbi kettőhöz kényelmetlenül nagy dolgokat kell okosítani.

          1. Ha itthon vagyok, én is gyalog kapcsolgatom a villanyt, mint egy ember, de amikor a gyermek hagyja el utoljára az objektumot, akkor munkakezdés előtt rákukkantok, ha eszembe jut… aztán délután nem mindig szórakozom azzal, hogy mindenféle fényjeleket küldök neki a belvárosból, csak néha. Olyankor ingerülten felhív, hogy ne ökörködjek már :P

Kommentszekció